SeninatateaTrebuie să facem  vreo deosebire între  durere  și suferinţă?

Prin  durere  se desemnează punctul de plecare: o senzaţie sau o impresie neplăcută. Cât privește cuvântul „suferinţă“, acesta este folosit mai  curând pentru  a evoca  impactul subiectiv al durerii. Astfel, a suferi  înseamnă a îndura, a suporta o durere.

Există dureri  ale  trupului (pe  care  le‑a  cunoscut toată lumea, cel puţin într‑un grad  minim, dureri  de dinţi  sau de spate)  și dureri  ale sufletului (gândiţi‑vă la doliu  și la supărările  din  dragoste).

În  vreme  ce durerea  provine de la leziuni anatomice și nu este deloc  discutabilă, suferinţele  au  toate  o parte  (și  doar  o parte)  psihologică. Stările sufletești au  cuvântul lor  de  spus.  Mai cu  seamă  în  cercul vicios  al  suferinţei și  al  durerii: durerea  împinge în  mod spontan la ruperea  de lume  și la focalizarea asupra  propriei persoane, ceea ce lasă în spiritul nostru și mai mult  loc pentru suferinţă, ceea  ce transformă toată  existenţa noastră în suferinţă. Iar suferinţa devine  încetul cu încetul o ruminaţie a durerii, o neîncetată reîntoarcere la ea.

De fiecare  dată când  este posibil, trebuie  făcut  tot ce permite  evitarea  durerii: să‑ţi  scoţi  pietricica din  pantof, să iei un  analgezic pentru  durerea  de dinţi, morfină pentru  metastaze. Durerea nu trebuie  să fie suportată dacă  poate  fi soluţionată: atenuată sau, și mai  bine, suprimată. Durerea nu te înalţă, te coboară. Ea nu te îmbogăţește, te limitează și te sărăcește. Ea este o înstrăinare de lumea  care ne înconjoară, ne închide în noi înșine. Lupta  împotriva durerii ne consumă toată  energia. Am  avea ceva mai  bun  de făcut. Durerea distruge, fragilizează, în loc să întărească.

Fragment din Seninătatea.25 de povestiri despre echilibrul interior, de Christophe André

 

Suferinţa este  altceva.  Există două  lucruri esenţiale în
suferinţele noastre:
1) cauzele lor,  care nu sunt  întotdeauna accesibile sau modificabile,
2) raportul pe care îl întreţinem cu ele,  care este în parte sub controlul nostru.

Pentru   fiecare   om  este  foarte   important  să  înţeleagă bine  cum  să ne organizăm ca să facem  faţă  suferinţelor din existenţa noastră.

Când  primesc un nou  pacient, examinez îndelung cu el ce anume  a mers  sau nu  în precedentele sale tentative de a‑și alina  suferinţele. Medicamentele? Eforturile personale? Verific ce atitudini adoptă el faţă de durere:  să se distreze? să se lanseze în acţiune? să strângă din  dinţi? De multe  ori întreb: ce parte de suferinţă ar fi el gata să accepte în viaţa  lui?  Ca să arăt,  să sugerez, că poate  vom  merge  mai degrabă într‑acolo, decât înspre suprimarea totală  și triumfătoare a durerii. Dar, atenţie: explic clar că vom acţiona împotriva  suferinţei. Nu  mai  cred  în  suferinţa care maturizează, sau cel puţin nu am nicio lecţie  de dat în această  privinţă. Cel mai  des am  întâlnit suferinţa care  ofilește, care  înăsprește, care  secătuiește.  Așadar, discursul meu  nu  este:  „Îndură!“, ci mai curând: „Durerea este inevitabilă în existenţa noastră. Deci, și  o  parte  de  suferinţă este  inevitabilă. Să  acceptăm acest  lucru. Apoi  să vedem  cum  să acţionăm asupra  cauzelor durerii. Și  cum  să limităm partea  de suferinţă“.

Numesc aceasta  a lucra asupra  părţii  ce poate fi evitată  din suferinţele noastre. Această  parte este uneori limitată (dacă  am o durere de dinţi), dar,  de cele  mai  multe  ori,  este  importantă (mai ales în suferinţele morale). În încercările prin  care trecem, există  o parte  care ne  instruiește și o parte  care ne  distruge.  Să nu o uităm  pe prima  refuzând categoric să suferim, dar să nu o uităm  nici  pe a doua.