Claustrofobia: 4 sfaturi într-un lift

Lifturile sunt citate adesea ca problematice de către cei ce suferă de claustrofobie. Ascensoarele sunt unele dintre cele mai strâmte locuri în care intrăm voluntar, deci nu este surprinzător că ele reprezintă un declanşator al claustrofobiei. Spaţiul mic pe care îl vedem când se deschide uşa poate declanşa amintirea altor experienţe dificile şi poate induce foarte rapid panica.

         

Elemente de luat în considerare la întoarcerea la utilizarea ascensoarelor

   

1. Alegeţi-vă liftul! În mod clar, nu toate ascensoarele sunt la fel de bine construite. N-are rost să intraţi de la primul experiment într-un lift vechi care scârţâie din toate încheieturile şi ale cărui uşi se închid greu. Oferiţi-vă cele mai bune şanse de succes şi nu vă retraumatizaţi. O parte din munca pe care o aveţi de făcut poate fi cunoaşterea diferitelor tipuri de lifturi, la început din exterior, înainte să vă aventuraţi în interiorul lor. Cei care au claustrofobie consideră adesea că lifturile cu oglindă sunt mai bune, pentru că dau impresia de spaţiu mai mare şi fiindcă te poţi privi. Dacă vezi că ai o figură anxioasă sau umeri căzuţi, te poţi relaxa în mod conştient, ceea ce are un puternic efect calmant asupra restului corpului şi psihicului. Pentru primele experimente este preferabil un lift aflat într-un spaţiu public, şi nu un ascensor folosit rar, cum ar fi, de exemplu, un ascensor nesupravegheat dintr-o parcare supraetajată, în timpul weekendului.

 

 

 

2. Lifturile care au de străbătut o distanţă mai mare circulă adesea mai repede decât cele care se opresc la fiecare etaj. Priviţi beculeţele ce arată în cât timp se parcurge, de obicei, numărul de etaje pe care doriţi să le urcaţi şi reţineţi ideea că drumul dumneavoastră cu liftul va avea o durată similară.

   

3. Aflaţi ce funcţionează pentru dumneavoastră în termenii zonei asupra căreia vă fixaţi atenţia. Preferaţi să priviţi cum se închid uşile sau vă uitaţi în podea? Preferaţi să priviţi cum apar numerele etajelor sau ascultaţi zgomotele pe care le scoate liftul? Preferaţi să priviţi într-un colţ sau să staţi în faţa uşii? Este mai bine să vă lăsaţi greutatea pe un singur picior sau s-o distribuiţi în mod egal pe ambele picioare? Observaţi ceea ce vă înconjoară. Ce fel de lift este? Cine este producătorul? Ce tip de instrucţiuni de siguranţă există? Cum ar putea fi îmbunătăţit acest lift? Ce sugestii aţi face conducerii? Permiteţi-vă să faceţi diferenţa între ceea ce observaţi şi felul în care observaţi. Remarcaţi cum este ajutată astfel activarea părţii reflexive, responsabilă cu discernământul, a creierului dumneavoastră, permiţând laturii mai emoţionale să se relaxeze şi să ştie că totul este bine.

   

4. Alegeţi-vă însoţitorii. Când experimentaţi folosirea lifturilor, luaţi cu dumneavoastră un amic. Puteţi să mergeţi în lift fie doar cu acel amic, fie amândoi alături de alte persoane, după cum doriţi să încercaţi noua provocare. Stabiliţi dinainte dacă vreţi să vă fie distrasă atenţia prin conversaţie sau vreţi să vă concentraţi pe experienţă. Dacă sunteţi în lift doar cu prietenul dumneavoastră, vă puteţi folosi vocile cum doriţi. Recitaţi poezii. Spuneţi glume şi povestioare. Folosiţi liftul drept cabină personală de karaoke.

   

Fragment din volumul Claustrofobia. Cum să găsești ieșirea de Andrea Perry

    

Previous

Fred Vargas se dezvaluie

Next

Trei lansări la Cluj: poezie și tango

1 Comment

  1. dgagy

    Este o boala foarte grea .Eu nu suport iarna .Intr-o dimineata (26 ianuarie ),m-am urcat in masina la un coleg .Acesta are o masina cu doua usi .Eu m-am urcat in spate .Am intrat in panica ca nu mai pot sa ies afara .Pana a oprit acesta ,a durat ceva .Asa ca acum ma aflu intr-o situatie dificila .Am fost la farmacie sa cer ceva pt aceasta .Am avut noroc de o doamna farmacista care mi-a spus ca nu sunt medicamente pt asa ceva si totul depinde de mine .Si ea are probleme .Ii este frica de lift
    Eu acum am probleme cu mijlocul de transport ,imi vine rau in casa (vreau neaparat afara si eu locuiesc la etajul 8 )Foarte greu ma controlez Si cu trenul nu mai pot merge .Imi este frica sa intru in bloc . De 6 zile ma tot chinui sa ma calmez .
    -Acum am gasit o solutie sa sa trec mai usor 1),,,imi imaginez ca cineva drag este in pericol si eu trebuie sa-l salvez .
    2) imi imaginez ca am uitat apa deschisa si trebuie sa merg sa o inchi
    In casa cand imi vine criza de panica si vreau sa merg urgent afara ,zic repede o rugaciune , apoi merg sa verific apa ,ma gandesc rapid la parinti ,sau pun mana pe telefon si incerc sa dau telefon (inima se mai linisteste )
    Acum incerc usor sa ma acomodez cu mijlocul de transport sa merg o statie ,doua
    Eu cred ca usor o sa reusesc .
    Eu cred cand aveti o criza ,este bine sa aveti o carte de bancuri , sa cititi repede sa uitati de panica
    Nu va uitati la tv deoarece este mai rau (asa cred eu am incercat si nu imi face bine )

Leave a Reply

Your email address will not be published.

 

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén