Cu ivirea acestui simbol, care poate să apară în formele cele mai diverse, echilibrul dintre Eu şi inconştient este tot mereu restabilit.

Simbolurile de tipul mandalei, care reprezintă o imagine primordială a totalităţii psihice, au totdeauna o formă mai mult sau mai puţin abstractă de prezentare, căci tocmai o ordine simetrică a părţilor şi a relaţiei lor cu un punct central funcţionează în ele ca legitate şi le alcătuieşte esenţa. Orientul cunoaşte astfel de entităţi simbolice încă din vremurile de demult; de pildă acelea numite mandale, ceea ce se poate cel mai bine traduce prin „cerc magic“. (…)

Fragment din:

Jung-JacobiJung a studiat aceste simboluri timp de paisprezece ani, înainte de a se încumeta să le interpreteze. Astăzi aparţin însă domeniului celui mai important al experienţei psihologice, pe care Jung l-a deschis și l-a mijlocit celor care au lucrat sub îndrumarea lui.

Simbolistica specială a mandalei arată peste tot aceeaşi legitate, evidentă în dispunerea şi simetria tipică a elementelor imagistice. Ele sunt raportate în mod clar toate la un centru şi se află într‑un cerc sau un poligon (de obicei un pătrat), prin care vrea să fie simbolizată „totalitatea“. Multe dintre ele au formă de floare, cruce sau roată, cu o tendinţă clară spre cifra patru.

O mandala executată în culori pe pergament, din budismul tantric, care provine de la începutul veacului al XVIII‑lea şi se află în proprietatea privată a familiei Jung, prezintă o dispunere asemănătoare: în centru este înfăţişată figura principală, înconjurată de o floare de lotus stilizată, cu opt petale; fundalul pe care e dispus cercul este alcătuit din triunghiuri în patru culori diferite, care dau în patru porţi reprezentând punctele cardinale şi se completează într‑un pătrat mare, care este, la rândul lui, înconjurat de un cerc, cel al „râului vieţii“. Sub acest cerc mare, care mai conţine încă numeroase figuri simbolice, estereprezentat tărâmul de jos cu toţi demonii săi, iar peste cerc tronează şirul de zei celeşti.

Ceva asemănător este valabil pentru numeroasele mandale care au fost efectuate de către pacienţii lui Jung din imboldul unei „trăiri interioare“.