Oamenii curioşi se arată gata să plonjeze într-o nouă experienţă, indiferent de cum o resimt şi de cum arată.
Nu că oamenii curioşi ar fi scutiţi de anxietate. Şi ei se tem, la fel ca restul lumii (anxietatea poate varia între aproape tot timpul şi rareori). Doar că, în loc să se concentreze pe cât de neliniştiţi se simt, curioşii au de câştigat din ceea ce fac ei cu neliniştea lor. Curioşii îşi pun în aplicarea curiozitatea şi explorează ceea ce i-a intrigat, luând cu ei în cercetare acele sentimente de nelinişte şi orice eventual disconfort.
Prin creşterea curiozităţii, ne va fi mai uşor să abordăm situaţiile dificile din viaţă. De pildă, copiilor le este adesea frică de mersul la spital – şi pe bună dreptate. Spitalele sunt pline de oameni răniţi, care gem şi sângerează pe coridoare, de asistente care umblă cu seringi mari cât o mână de bebeluş, şi de încăperi în care pulsează luminiţe ciudate, se aud piuituri stridente şi se văd tot felul de aparate ciudate. Doi cercetători din Australia s-au întrebat dacă le-ar putea diminua copiilor teama de spital, dându-le ocazia să se joace direct, prin atingere efectivă, cu diverse instrumente medicale, şi să întrebe la ce se folosesc.
Fragment din:
Ipoteza autorului studiului era simplă: copiii care sunt lăsaţi să-şi manifeste curiozitatea şi să exploreze instrumentele medicale cu aparenţă înfricoşătoare, în timpul unei vizite inofensive la spital, s-ar putea să fie mai puţin speriaţi atunci când va trebui să fie trataţi pentru o afecţiune medicală. Mai mulţi copii cu vârste cuprinse între 3 şi 5 ani au fost lăsaţi să se joace cu ochelari de unică folosinţă pentru chimioterapie, pungi de perfuzie, seringi fără ac, eprubete pentru analizele de sânge şi aşa mai departe. Copiii au pus întrebări şi au fost expuşi la oricâtă informaţie au dorit.
Unii dintre ei aveau experienţă anterioară într-un cadru medical şi au făcut paradă de cunoştinţele lor în faţa celorlalţi. „Hai să-ncercăm să scoatem apa din punga de perfuzie… uite, iese medicamentul!” Alţii au folosit dotările medicale ca să se joace: preferata tuturor a fost seringa, cu care s-au apucat să ude plantele sau să împroaşte reciproc! Autorii studiului au constatat că copiii mai curioşi (cei care au pus întrebări şi au manipulat obiectele) au învăţat mai multe despre instrumente şi proceduri, şi au făcut comentarii mai curând pozitive despre medici şi spitale.
S-a văzut clar că acei copii „aveau o curiozitate ingenuă şi voioasă în legătură cu dotările medicale”. Cu cât copiilor li se permite să exploreze şi să se joace (și sunt îndemnați în acest sens), cu atât e mai uşor să înlocuim concepţiile greşite despre pericolul dotărilor medicale şi al spitalelor cu informaţii corecte. Astfel, copiii obţin informaţii utile şi fac faţă mai bine, atunci când trebuie să fie îngrijiţi la spital.
(Fragment din Curios? de Todd Kashdan)
Leave a Reply