Ataşamentul în psihoterapie (de David J. Wallin) m-a trimis pe o pistă falsă iniţial, gândindu-mă că, foarte probabil, va fi o carte în care e vorba despre relaţiile atât de apropiate care se construiesc între psihoterapeuţi şi clienţi şi câteva (mă rog, mai multe, având în vedere mărimea considerabilă a cărţii) opinii şi sfaturi despre cum ar trebui gestionate aceste relaţii. În schimb, am ajuns să descopăr o expunere pe larg a teoriei ataşamentului, în curtea căreia însă locuiesc teoriile surori (mai mici) ale intersubiectivităţii şi relaţionale, o expunere mereu însoţită de cercetări clinice, neurologice, psihologice şi sociologice.
Bowlby era profund nemulţumit de explicaţiile psihanalitice din vremurile sale – precum cele ale Melaniei Klein, care localiza originile dezvoltării sănătoase sau patologice exclusiv în fantasmele copilului şi nu în realitatea relaţiilor formatoare ale copilului. Cu mai puţin de un an înainte de moartea sa în 1989, Bowlby şi-a exprimat propria viziune într-un interviu cu Robert Karen (1994): “Sunt de părere că evenimentele din viaţa reală – modul în care părinţii îşi tratează copilul – sunt de o importanţă crucială în determinarea dezvoltării, iar Melanie Klein nu acceptă nimic de acest fel. Ideea că relaţiile interne reflectă relaţiile externe lipseşte total din gândirea sa.” Bowlby a fost supervizat de Klein pe parcursul formării sale analitice. Lucrând cinci zile pe săptămână cu un băiat chinuit de anxietate, Bowlby a fost consternat când Klein i-a interzis să se întâlnească cu mama exagerat de anxioasă a micului pacient. Această consternare s-a transformat în oroare atunci când după trei luni mama copilului a fost spitalizată cu depresie şi agitaţie şi singura reacţie a lui Klein a fost de enervare că acum nu mai are cine să-l aducă pe băiat la tratament: “Faptul că această femeie amărâtă a suferit o cădere nu a reprezentat nici un interes pentru ea… Acest lucru, sincer să fiu, m-a îngrozit. Din acel moment misiunea mea în viaţă a fost să demonstrez că experienţele din viaţa reală au un foarte mare efect asupra dezvoltării.”
- Unii şi-au evitat total mama atunci când aceasta a revenit, dedicându-se explorării camerei (copiii evitanţi). Ceea ce s-a întâmplat aici a fost o inhibare absolută de către bebeluşi a propriilor emoţii şi nevoi, pentru că în sânul familiei aceştia aveau parte de nişte părinţi care respingeau apropierea, refuzau ofertele de apropiere ale copiilor şi se retrăgeau când copiii lor erau trişti. Blazarea şi indiferenţa acestor copii faţă de propria mamă este dezminţită de măsurătorile fiziologice: pulsul este ridicat, semn al prezenţei emoţiilor, iar creşterea nivelului de cortizol este mai mare decât în cazul copiilor siguri.
- Un alt tip de reacţie înregistrat a fost denumit ambivalent: cei furioşi şi cei pasivi la revenirea mamei. Aceşti copii au fost atât de preocupaţi de prezenţa mamei lor, încât au creat o ruptură cu mediul, pierzându-şi total interesul pentru explorare. Ei s-au simţit copleşiţi, au fost imposibil de consolat de către mama reîntoarsă, au refuzat îmbrăţişările mamei sau au rămas neconvinşi că aceasta e prezentă cu adevărat. Cauza unor astfel de reacţii – aceşti bebeluşi aveau mame care în cel mai bun caz erau disponibile ocazional şi imprevizibil şi le inhibau autonomia, ceea ce explică lipsa de interes pentru explorare.
- Cum se comportă însă bebeluşii siguri, beneficiarii unei bune relaţii de ataşament cu mama? Aceştia explorează liberi mediul, plâng la absenţa mamei, însă sunt consolaţi imediat atunci când aceasta revine. Se bucură de îmbrăţişările ei pentru un timp, după care reîncep explorarea, joaca. Cum sunt părinţii acestor bebeluşi siguri? Sunt senzitivi, responsivi la semnalele bebeluşului şi la ofertele acestuia de apropiere şi de contact. Comportamentul acestor mame tinde să reflecte senzitivitate, şi nu lipsă de implicare, acceptare, şi nu respingere, cooperare, nu control, disponibilitate emoţională în loc de distanţare.
Citiți continuarea recenziei realizate de Mihaela Costea în revista online CafeGradiva.
Leave a Reply