Tim Murphy, coautor al cartii “Agresivitatea pasiva – cum sa o recunosti si sa o controlezi la tine si la ceilalti”, defineste ca trasaturi pasiv – agresive determinante:
- starile de spirit imprevizibile,
- conceptia pesimista,
- iritabilitatea si temperamentul ostil (chiar si prin manifestari non-verbale),
- atitudinea ursuza (toleranta scazuta la frustrare, nervozitate, sensibilitate de reactie extrema),
- si firea incapatanata, vesnic nemultumita si rautacioasa.
Personalitatile pasiv – agresive sunt foarte sensibile la critica, urmarile unui asemenea comportament fata de ele putand sa se manifeste timp indelungat prin reactii din partea lor de tipul imbufnarii, amanarii sau parasirii bruste a locului de munca, fara nici o explicatie.
Cu acest tip de personalitati este de dorit ca, la serviciu, asteptarile tale sa fie explicite inca de la debutul relatiei tale cu ele, iar eventualele nemultumiri sa fie exprimate cat mai curand dupa comportamentul care te-a deranjat, sa fie cat mai precis conturate, fara etichetari la adresa persoanei. Spune-i:
Iar ai intarziat la sedinta; deranjezi astfel intreaga echipa de la lucru (consecintele asupra muncii), iar pe mine ma supara acest lucru (consecintele asupra ta).
Sfaturi utile pentru a nu reacționa pripit la comportamentul pasiv-agresiv:
- Rezista tentatiei de a raspunde cu aceeasi moneda!
- Pazeste-te de reactiile necontrolate, de tip reflex automat!
- Nu iti ignora propriile emotii, frustrari si sentimente de deruta!
- Fa o distinctie clara intre impresii si realitati concrete.
- Fii constient de faptul ca altii ar putea incerca sa iti manipuleze starile afective.
Fragmente din articolul Cum ne comportam cu colegii imbufnati de pe eva.ro
ricamihai13
chiar e bine de știut