Editura Trei și Gazeta Sporturilor lansează pe 15 iunie cartea ”Charisma”, ultima din Top 10 cărţi care te ajută să evoluezi.

    

Ultimul volum din serie este scris de britanicul Andrew Leigh, specialist în dezvoltare personală și psihologia resurselor umane. Cartea “Charisma” te învaţă cum poţi face o impresie de durată, chiar dacă n-ai avere, n-ai un fizic admirabil şi nici forţa de promovare a unei Lady Gaga.

Într-un interviu acordat Gazetei Sporturilor, Leigh vorbeşte şi despre sport. Şi pe terenul de joc şi în afara lui, poţi “face valuri” dacă înveţi cum să transmiţi încredere, interes şi degajare.

Cum pot să fiu fascinant dacă n-am “gena charismei”?
Există o diferenţă între a fascina şi a avea charismă. Fascinaţia înseamnă seducţie şi este mai superficială decât charisma. Actorul Cary Grant, care pe marele ecran era întruparea fascinaţiei, se plângea cu năduf:  “Şi eu aş vrea să fiu precum acel Cary Grant”. Problema cu cei ce vor să fascineze este că nu vor reuşi tot timpul să fie şi charismatici. A fi charismatic presupune să-i încânţi pe ceilalţi, să revigorezi atmosfera şi să pui lumea în mişcare. Când un ins charismatic iese din cameră, rămîne un vădit gol emoţional: ceilalţi îi duc dorul, ceea ce înseamnă că a avut efect asupra lor. Pe cînd, dacă o persoană “fascinantă” dispare, şi influenţa sa păleşte imediat.

    

Dar cum pot să-i impresionez pe ceilalţi când n-am nici fizic, nici bani? 
A avea charisma înseamnă să laşi o impresie îndelungată asupra oamenilor. Nu ţine nici de formele corpului, nici de bogăţie. Ce-i drept, oamenii înalţi şi arătoşi tind să facă mai repede o impresie bună. Dar mulţi alţii, fără trăsături fizice impresionante şi fără avere, au reuşit să se impună. Gândiţi-vă la tot şirul de persoane de la Napoleon la unii dintre antreprenorii de succes ai zilelor noastre. De fapt, ce te trage în jos sunt slaba stimă de sine şi lipsa de încredere în tine. Dacă, în schimb, transmiţi încredere, energie şi un puternic angajament faţă de ce-ţi propui să realizezi, atunci e foarte probabil să obţii efectul charismatic dorit. Nu uita, o postură neadecvată şi un mers care sugerează lipsa de încredere şi dezinteresul te vor împiedica să faci o impresie bună!

În cartea dvs. sugeraţi diverse exerciţii pentru îmbunătăţirea “efectului charismatic”. Care este preferatul dvs.?
Fiecare persoană e unică şi, desigur, alegerea va fi extrem de subiectivă. Dar cum cartea se axează foarte mult pe a fi conştient de tine şi de ce se întîmplă în jurul tău, unul dintre favoritele mele este exerciţiul în faţa oglinzii, în care petreci cinci minute privindu-ţi reflexia şi analizînd ceea ce vezi. Cinci minute nu par mare scofală, dar este mai dificil decât aţi crede.

Care este cel mai charismatic individ pe care l-aţi întâlnit în carne şi oase?
Cu ceva ani în urmă, am fost la una din conferinţele anuale ale Institutului Tavistock, de la Leicester. Era dedicată celor care doreau să-şi îmbunătăţească abilităţile de lider şi manager. La conferinţă a participat şi un indian care a avut un impact formidabil. Era extrem de degajat, cu o personalitate care îi cucerea pe toţi cei pe care-i întîlnea. S-a simţit bine în mediul acela academic, dar cînd s-a plictisit, pur şi simplu ne-a părăsit şi s-a dus să se plimbe. Nu i-a păsat de criticile şi murmurul celorlalţi. Era pe de-a-ntregul el însuşi. Unul dintre secretele sale consta în a fi acolo, în a fi complet imersat în tot ceea ce se întîmpla în prezent, iar asta îi dădea o forţă nemaipomenită.

Ce sfat aţi da unui jucător de fotbal care ar dori să se impună printre colegii săi de echipă?
Să faci o impresie durabilă înseamnă mai mult decît să-ţi “promovezi brandul”, aşa cum face Lady Gaga. Dacă vrei ca tovarăşii tăi de echipă să te vadă ca pe o persoană cu charismă, atunci va trebui să înnozi relaţii strînse cu ei. De exemplu, îţi poţi folosi personalitatea pentru a crea nişte lianturi personale, fiind empatic şi atent la coechipieri atît pe teren, cât şi în afara lui. Fiind mai grijuliu faţă de colegii tăi, vei înţelege cum poţi să contribui la spiritul de echipă. Acesta este, până la urmă, lucrul care te va face charismatic printre tovarăşii de joc.

   

Andrew Leigh este director fondator al serviciului de dezvoltare şi consultanţă Maynard Leigh Associates, a cărui misiune este deblocarea potenţialului uman, și colaborator al publicaţiei “The Observer”.