Ești șeful unui angajat care vorbește tot timpul, cerșește atenție și îi distrage pe ceilalți din treburile de la birou. Psihoterapeuta Katherine Crowley și consultanta în management Kathi Elster îți oferă în volumul ”Mă exasperează să lucrez cu tine” câteva sfaturi psihologice pentru a-l ține în frâu pe guralivul de serviciu.

Mecanicul guraliv

Burt lucrează ca mecanic șef la o mare reprezentanță de automobile. Cel mai bun mecanic din subordinea sa, Karl, întrunește toate calitățile pe care orice șef și le-ar dori de la angajații săi – e competent, de încredere, neobosit și mereu prezent. Cu o singură excepție. Karl are nevoie de foarte multă atenție atât din partea lui Burt, cât și a celorlalți mecanici de la garaj.

Karl vorbește fără contenire. Sporovăiește mereu și mereu despre cele mai mici detalii ale vieții sale. De la traficul în drum spre serviciu, la ce a mâncat la micul dejun, la emisiunile TV la care s-a uitat noaptea trecută, Karl povestește fără oprire. Dacă unul dintre ceilalți mecanici adresează o întrebare nevinovată, cum ar fi ”Cât e ceasul?”, Karl îi dă un răspuns în cinci minute. Poveștile lui interminabile le distrag atenția celorlalți și sunt o mare pierdere de timp.

Karl are o metodă pentru a se băga și-n sufletul lui Burt. Cel puțin o dată pe zi, Burt se întoarce și dă din greșeală peste Karl. Angajatul neobosit îl abordează rapid pe Burt cu numeroase întrebări despre fiecare dintre mașinile la care lucrează. Adesea, Karl doar vrea să i se confirme că face ceea ce trebuie pentru a repara un vehicul. Deși Karl este un mecanic excelent, personalitatea lui de ”cerșetor de atenție” îl calcă pe nervi pe Burt și-i scoate din sărite pe ceilalți mecanici. Burt hotărăște că trebuie să aplice în mod serios ”parentajul la firmă”, în cazul acestui angajat incomod.

Parentajul la firmă

1. Karl trebuie să cunoască în detaliu așteptările angajatorului: Burt îl scoate pe Karl la o cafea pentru a discuta despre viitorul lui la garaj. În timp ce servesc cafeaua și gogoșile, îi spune angajatului său entuziast că face parte din slujba lui să se înțeleagă bine cu ceilalți colegi de serviciu. Îi explică lui Karl că pălăvrăgind încontinuu la garaj îi distrage pe ceilalți de la lucru. ”Trebuie să încetezi. Când lucrezi la locul tău, abține-te te rog să mai vorbești. Poți să discuți cât ai chef în timpul pauzelor și după serviciu”.

Dar, totodată, Burt impune o nouă regulă: Karl trebuie să-și limiteze întrebările cât mai mult. ”Ești un mecanic extrem de capabil. Cunoști răspunsul la 95% din întrebările pe care le adresezi. Dacă e ceva urgent, notează-ți pe ceva și pune-o în cutia mea pentru corespondență”. Burt îl asigură pe Karl că va veni să-l verifice de trei ori pe zi la locul său de muncă. Burt încheie conversația cu un avertisment: ”Dacă vei continua să mă deranjezi pe mine și pe colegii tăi de serviciu, e posibil să trebuiască să-ți cauți altă slujbă. Ai la dispoziție două săptămâni ca să îți revii”.

2. Karl are nevoie de feedback consecvent: Karl e de acord să-și redreseze comportamentul. În ziua următoare, merge la biroul său și lucrează temeinic, fără sporovăieli. La sfârșitul zilei, Burt verifică și îl laudă pentru că a reușit să se abțină de la discuții. ”Azi a fost foarte bine. Ține-o tot așa”.

3. Karl va testa terenul: În ziua următoare, Karl încearcă să-l abordeze imediat pe Burt cu obișnuitele lui întrebări de baraj. Burt îl întrerupe în mijlocul unei propoziții și-i spune, ”Nu-ți pot răspunde acum la întrebări. Ori le scrii pe o hârtie și le pui în cutia mea, ori aștepți până ajung la locul tău de muncă, înainte de pauza de prânz”.

4. Instrumentele de lucru în afaceri sunt cei mai buni prieteni ai angajatorului: Burt pune la dosar conversațiile purtate cu Karl – incluzând ce schimbări de comportament a solicitat. Urmărește comportamentul lui Karl timp de două săptămâni și își dă seama dacă e bine să-l țină sau să-l concedieze.

(Fragment apărut inițial în ediția online a Ziarului Financiar)