Oamenii pot învăţa diverse lucruri, cum ar fi o limbă străină, în timp ce dorm – așa sună Mitul 21 din excelentul volum 50 de mari mituri ale psihologiei populare.

  

Imaginaţi-vă că aţi putea învăţa toată informaţia dintr-o carte de psihologie de 500 de pagini în timpul câtorva nopţi de somn sănătos. Aţi putea plăti pe cineva să înregistreze pe bandă întreaga carte, să pună înregistrarea de-a lungul câtorva nopţi şi, iată, aţi reţinut-o în întregime. Aţi putea să vă luaţi la revedere de la toate acele nopţi târzii în care ajungeaţi să citiţi despre diversele teorii psihologice.

Amazon.com conţine o mulţime de produse proiectate să ne ajute să învăţăm în timp ce dormim, inclusiv CD-uri care pretind că ne ajută să învăţăm spaniolă, ebraică, japoneză şi chineză mandarină pe măsură ce rulează mesaje subliminale în timp ce suntem adormiţi buştean. Nu e de mirare că rezultatele unei anchete au dezvăluit că

  • 68% dintre studenţii la nivel de licenţă credeau că oamenii pot învăţa noi informaţii în timpul somnului.

   

[dailymotion id=x81nc0] 

[hipnopedia: 1’40”-2’30”]

 

Învăţarea asistată în somn constituie, de asemenea, un aspect foarte des întâlnit în multe cărţi populare, seriale şi filme. În romanul strălucit, dar oripilant, al lui Anthony Burgess (2006), Portocala mecanică, adaptat ulterior de regizorul Stanley Kubrick într-un film premiat, oficialii guvernamentali încearcă fără succes să utilizeze tehnicile de învăţare asistată în somn pentru a transforma personajul principal, Alex, dintr-un psihopat clasic într-un membru respectabil al societăţii.

Într-un episod al celebrului sitcom Prietenii tăi, Chandler Bing (interpretat de Matthew Perry) încearcă să se lase de fumat punând-şi, în timpul somnului, o casetă ce conţinea sugestii referitoare la renunţarea la fumat. Cu toate acestea, fără ca el să ştie, caseta conţinea sugestia „Eşti o femeie puternică şi încrezătoare”, făcându-l pe Chandler să se comporte într-o manieră feminină în viaţa de zi cu zi. (…)

   

    

     

Pentru a cerceta ipotezele referitoare la învăţarea asistată în somn, investigatorii trebuie să aleagă la întâmplare unii participanţi care să audă în timp ce dorm stimuli înregistraţi audio, cum ar fi cuvinte dintr-o limbă străină, pe când alţii să audă casete „de control”, constând în stimuli irelevanţi. Mai târziu, ei trebuie să examineze, printr-un test standardizat, cunoştinţele lor referitoare la aceşti stimuli.

În mod interesant, unele descoperiri iniţiale asupra învăţării asistate în somn au dezvăluit rezultate încurajatoare. În 1955, un grup de investigatori a expus marinari la codul Morse în timp ce dormeau. Trei săptămâni mai târziu, aceşti marinari au stăpânit codul Morse mai repede decât au făcut-o ceilalţi marinari. Alte studii din fosta Uniune Sovietică au părut, de asemenea, să furnizeze confirmări pentru afirmaţia că oamenii ar putea învăţa lucruri noi, cum ar fi cuvinte sau fraze, în timp ce ascultă înregistrări pe casete audio în timpul somnului.

Totuşi, aceste rapoarte iniţiale au neglijat o explicaţie alternativă crucială: casetele audio ar fi putut să trezească subiecţii!

 Problema este că aproape toate studiile care prezintă efecte pozitive nu au monitorizat undele cerebrale ale subiecţilor pentru a se asigura că erau într-adevăr adormiţi în timp ce ascultau înregistrările. Studiile mai riguroase, care au monitorizat undele cerebrale ale subiecţilor pentru a se asigura că dorm, au oferit puţine dovezi sau niciuna pentru învăţarea asistată în somn.

Fragment din cartea     

50 de mari mituri ale psihologiei populare

de Scott O. Lilienfeld, Steven Jay Lynn, John Ruscio, Barry L. Beyerstein