Poți deveni un amant mai bun în timp ce sforăi?

Imaginaţi-vă că aţi putea învăţa toată informaţia din această carte ( 50 de mari mituri ale psihologiei populare ) în timpul câtorva nopţi de somn sănătos. Aţi putea plăti pe cineva să înregistreze pe bandă întreaga carte, să pună înregistrarea de-a lungul catorva nopţi şi, iată, aţi reţinut-o în întregime. Aţi putea să vă luaţi la revedere de la toate acele nopţi târzii în care ajungeţi să citiţi despre concepţiile psihologice greşite.
50 de mari mituri ale psihologiei populare
Ca în cazul multor sfere ale psihologiei, speranţa nu moare niciodată. Într-adevăr, mulţi susţinători ai învăţării asistate în somn — învăţarea unor noi lucruri în timpul somnului (numită în mod tehnic „hipnopedie“) — au avansat o seamă de afirmaţii categorice în ceea ce priveşte potenţialul aceste tehnici.

Există site-uri (http://www.sleeplearning.com/) ce oferă o varietate de CD-uri care se presupune că ne ajută să învăţăm limbi străine, să ne oprim din fumat, să pierdem în greutate, să reducem stresul sau să devenim un amant mai bun, totul în timp ce sforăim din greu.

Învăţarea asistată în somn constituie, de asemenea, un aspect foarte des întâlnit în multe cărţi populare, seriale şi filme. În romanul strălucit, dar oripilant, al lui Anthony Burgess (2006), Portocala mecanică, adaptat ulterior de regizorul Stanley Kubrick într-un film premiat, oficialii guvernamentali încearcă fără succes să utilizeze tehnicile de învăţare asistată în somn pentru a transforma personajul principal, Alex, dintr-un psihopat clasic într-un membru respectabil al societăţii.

clockwork-orange

Iată și câteva explicații legate de mitul că oamenii pot învăța diverse lucruri în timp ce dorm.

Pentru a cerceta ipotezele referitoare la învăţarea asistată în somn, investigatorii trebuie să aleagă la întamplare unii participanţi care să audă în timp ce dorm stimuli înregistraţi audio, cum ar fi cuvinte dintr-o limbă străină, pe când alţii să audă casete „de control“, constand în stimuli irelevanţi. Mai tarziu, ei trebuie să examineze, printr-un test standardizat, cunoştinţele lor referitoare la aceşti stimuli. În mod interesant, unele descoperiri iniţiale asupra învăţării asistate în somn au dezvăluit rezultate încurajatoare. Un grup de investigatori a expus marinari la codul Morse (o formă de comunicare stenografică, pe care operatorii radio o utilizează uneori) în timp ce dormeau. Trei săptămani mai tarziu, aceşti marinari au stăpanit codul Morse mai repede decat au făcut-o ceilalţi marinari (Simon şi Emmons, 1955).

Totuşi, aceste rapoarte iniţiale au neglijat o explicaţie alternativă crucială: casetele audio ar fi putut să trezească subiecţii! Problema este că aproape toate studiile care prezintă efecte pozitive nu au monitorizat undele cerebrale ale subiecţilor pentru a se asigura că erau intr-adevăr adormiţi in timp ce ascultau înregistrările (Druckman şi Bjork, 1994; Druckman şi Swets, 1988). Studiile mai riguroase, care au monitorizat undele cerebrale ale subiecţilor pentru a se asigura că dorm, au oferit puţine dovezi sau niciuna pentru învăţarea asistată în somn (Logie şi Della Sala, 1999). Astfel că, în măsura în care înregistrările de învăţare în somn „funcţionează“, acest lucru se datorează probabil faptului că subiecţii aud fragmente din ele în timp ce adorm sau se trezesc.

Ascultarea înregistrărilor în timp ce suntem pe deplin treji nu numai că este mult mai eficientă, dar poate fi şi probată. Cat despre trucurile facile pentru asimilarea unor noi cunoştinţe sau pentru reducerea stresului, am recomanda să vă economisiţi banii în ceea ce priveşte aceste înregistrări şi doar să vă asiguraţi că dormiţi bine noaptea.

Fragment din 50 de mari mituri ale psihologiei populare