În colecția de Autori Români a Editurii Trei apare în curând un nou roman scris de Ioana Maria Stăncescu, Tăcerea vine prima. Laureată a Festival du Premier Roman de la Chambéry în 2021, scriitoarea revine în atenția cititorilor cu o poveste complexă, în centrul căreia se află trauma unei familii contemporane şi blocajele de comunicare dintre mai multe generații de femei. Ce efect au acestea, dar și felul în care ne pot ajuta, în cele din urmă, să ne luptăm cu tăcerea, aflăm în timpul lecturii.
Primele exemplare comandate, însoțite de autograful autoarei, ajung la cititori începând de vineri, 12 aprilie; tot atunci vă așteptăm la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bulevardul Regina Elisabeta, nr.38) să ne bucurăm de apariția acestui roman și să aflăm chiar de la autoare cum a îmbogățit acesta experiența sa de scriitoare. Revenim după 1 aprilie cu mai multe detalii despre lansarea de carte.
„După premiul obținut cu Tot ce i-am promis tatălui meu, în 2021, la Festivalul de la Chambery, Franța, Ioana Maria Stăncescu își consolidează poziția în prima linie a noului val de prozatoare cu cea de-a doua carte: Tăcerea vine prima. Ce-i împinge pe bărbații dintr-o familie să-și abandoneze soțiile – o filiație genetică, o maledicție sau lipsa empatiei între parteneri? Ce împinge o adolescentă să încerce să se sinucidă? Ce șanse are o relație născută pe Facebook să ajungă o poveste de dragoste reală? Dora, o femeie încă tânără, confruntată cu singurătatea muncii de acasă, cu îndepărtarea treptată a fiicei adolescente și cu neînțelegerile cronice cu mama, încearcă să-și obțină dreptul la propria existență. Adevăruri, uneori neplăcute, spuse tăios sau melancolic într-o narațiune alertă, cu irizări de lirism, care nu îți permite să lași cartea din mână.” – Gabriela Adameșteanu
„Carte a mamelor, matrioșkă a generațiilor, în care singurătatea, înstrăinarea și tăcerea sunt moșteniri de familie, povestea contemporană a Dorei reușește să fie, în ciuda temei, o carte de-a dreptul luminoasă, îmbrăcată într-o rochie colorată de vară, amintind de Siri Hustvedt și celebra sa O vară fără bărbați. Unicul bărbat prezent în poveste este de fapt o absență – pe care Dora o transformă, cu naturalețe, stângăcie atașantă și șarm, în promisiune. Mai există însă o altă absență, mai subtilă și mult mai dureroasă decât a bărbatului, iar acolo mi se pare că stă cu adevărat miza acestei cărți de o frumusețe discretă, pictată în pasteluri.“ – Veronica D. Niculescu
„Suntem martorii mișcărilor de ape unduitoare ale relațiilor din interiorul unei familii, care pare deopotrivă obișnuită, dar și dureros tarată de răni vechi, îngropate sub tăceri. Flashurile din copilăria Dorei, când părinții ei erau tineri, iar bunicii încă mai aveau putere să se împotrivească unul altuia, completează portretele acestei galerii de personaje pentru care durerile nu se limpezesc prin discuții, ci se ascund, o familie în care cuvintele sunt folosite cu partea ascuțită înspre celălalt și în care tăcerea ține loc de multe.“ – Simona Antonescu
Ioana Maria Stăncescu s-a născut la București, în 1975,și a studiat limba și literatura franceză la Universitatea București. Lucrează ca realizator la Radio România Internațional. Debutează în 2020 cu Tot ce i-am promis tatălui meu (apărut la Editura Trei), roman nominalizat la Premiile „Sofia Nădejde” pentru literatură scrisă de femei, categoria Debut Proză, și laureat la Festival du Premier Roman Chambéry, 2021.
Leave a Reply