Literatura de specialitate demonstrează faptul că începutul anului şcolar este momentul cel mai potrivit în care să fie stabilite regulile şi procedurile.

Arta si stiinta predarii

Moskowitz & Hayman (1976) au comparat comportamentul de la începutul anului şcolar al 14 profesori de liceu experimentaţi cu cel al 13 profesori de liceu neexperimentaţi. Studiul lor a descoperit că profesorii mai eficienţi îşi petreceau mai multă vreme stabilind şi punând în aplicare regulile şi procedurile, în timp ce profesorii neexperimentaţi petreceau mai puţin timp în acest sens.

Atunci când se concep regulile și procedurile clasei, este important să se realizeze încă de la început un dialog între profesor și elevi. Așa cum am mai spus, cel mai bun moment pentru acest lucru este începutul anului școlar (în cazul profesorilor din ciclul primar) sau al unui nou semestru (pentru profesorii din ciclul gimnazial).

Interacțiunea dintre profesor și elevi poate îmbrăca diverse forme. Ea poate fi o simplă explica
re a fiecărei reguli și proceduri și discutare cu elevii a motivelor care fac necesară existența acestor reguli și proceduri. De pildă, să ne imaginăm că un profesor a stabilit următoarea regulă de bază: „Iartă, uită, mergi mai departe.” Întrucât este vorba despre o regulă, ea este foarte generală. Interacțiunea cu elevii se va concentra pe identificarea acelor comportamente care o exemplifică. Ca rezultat al discuției din clasă, profesorii și elevii generează următoarele proceduri:

  • lista reguli clasaAscultați ce spune cealaltă persoană înainte de a face sau a spune ceva
  • Încercați să rezolvați voi înșivă conflictul înainte de a apela la profesor
  • Dacă situația a scăpat de sub control, retrageți-vă și apelați la profesor

Aceste proceduri generate de elevi trebuie să fie enumerate sub regula generală și afișate pe peretele clasei pentru a putea fi consultate de toți elevii.

Exemple de reguli ale clasei

Regulile clasei (clasa I)

Păzește-te de pericole. Fii generos. Poartă-te politicos.

Regulile clasei (clasa a II-a)

Fii atent. Urmează instrucțiunile. Studiază în liniște și nu îi deranja pe alții care studiază. Respectă-ți colegii. Fii generos cu vorba și cu fapta.

Respectă obiectele care le aparțin altor persoane sau școlii. Studiul și joaca trebuie să se desfășoare în afara pericolului.

Regulile clasei (clasa a III-a)

Poartă-te frumos și respectuos cu alții și cu tine. Toți elevii au dreptul să fie tratați cu respect.

Fii manierat, nu intra în situații periculoase. Nu sări la bătaie, nu vorbi urât.

Drepturile noastre

Toți elevii au dreptul să fie tratați cu respect. Toți profesorii au dreptul să fie tratați cu respect.

Toți oamenii au dreptul să se simtă în siguranță în mediul în care se desfășoară procesul de învățare.

Cu toții trebuie să respectăm obiectele care aparțin școlii.

Reguli de comportament în clasă (ciclul gimnazial)

Respectați-vă în fiecare moment. Mențineți contact vizual atunci când comunicați cu altcineva sau când vorbește altcineva – profesor sau coleg.

Vorbiți pe un ton scăzut când lucrați în grup sau în perechi. Când lucrați în grupuri, folosiți cuvinte precum „te rog” sau ”mulțumesc”; apreciați munca celorlalți și fiți manierați. Nu uitați: se vorbește pe rând.

Clasa ca loc pentru învățare

Respectați-i pe cei din jur – dacă cineva vorbește, ascultați-l. Urmați instrucțiunile. Nu vorbiți urât, nu săriți la bătaie, nu folosiți obiecte pentru a agresa pe cineva.

Aduceți la școală materialele cerute. Așezați-vă în bănci când sună clopoțelul. Ridicați mâna.

Amintiți-vă regulile pe care le-am stabilit în legătură cu părăsirea pupitrului sau a clasei. Fiți respectuoși, păstrați liniștea, gândiți-vă înainte de a acționa, reduceți la minimum orice perturbare a procesului de învățare.

Fragment din Arta şi ştiinţa predării. Un cadru cuprinzător pentru o instruire eficientăRobert J. Marzano