Oameni si vocatiiPersoanele cu preferinţe opuse cresc una lângă alta fără să ştie cum să comunice eficient una cu cealaltă.

Logicii comunică într‑un mod marcat de gândire, iar afectivii, într‑un mod marcat de afect. Logicii sunt prin firea lor impersonali şi critici cu privire la orice li se pare greşit. Ajung, prin logică, la opinii foarte clare cu privire la ceea ce trebuie făcut în mod diferit decât a fost făcut până acum şi nu dau multă atenţie sentimentelor lor sau ale altor persoane.

Când sunt în dezacord cu tipurile afective, logicii îşi pot exprima acest dezacord atât de puternic şi de brutal, încât tipurile afective se simt atacate; asta face ca înţelegerea sau cooperarea să fie imposibile.

Comunicarea cu tipurile afective trebuie să facă apel la afectul acestora. Aceste persoane apreciază armonia şi, dacă au de ales, mai degrabă sunt de acord decât împotrivă. Când logicii au nevoie să critice o propunere sau să îşi exprime dezacordul faţă de ceea ce a fost făcut, ei trebuie să înceapă prin a menţiona punctele cu care sunt de acord. Când sunt convinşi că logicii sunt în aceeaşi tabără cu ei, tipurile afective sunt gata de concesii pentru a păstra armonia şi a rămâne în aceeaşi tabără. Atunci, punctele de dezacord pot fi discutate în loc să fie motiv de conflicte, iar logica gânditorului şi înţelegerea pentru ceilalţi oameni de care dă dovadă afectivul pot fi folosite simultan pentru a rezolva problema.

Comunicarea cu un gânditor trebuie să fie cât de logică şi de ordonată o poate face tipul simţire. Tipurile afective trebuie să fie atente să nu ignore faptele şi motivele pe care le‑au oferit deja logicii. Deşi tipurile afective vorbesc cu încredere puternică în valoarea lucrurilor pe care le apără, ei trebuie să respecte estimarea făcută de logici cu privire la costul consecinţelor.

Dacă sunteţi tipul afectiv, ţineţi minte că logicii se bazează pe raţionamentul cauză–efect, dar, de obicei, nu ştiu ce simt alţi oameni până nu li se spune. Prin urmare, spuneţi‑le, pe scurt şi într‑un mod vesel, ce simţiţi cu privire la situaţia dată, astfel încât ei să poată introduce sentimentele voastre printre cauzele de la care pot aştepta efecte.

   Fragment din Oameni şi vocaţii. Înţelegerea tipurilor de personalitate 

de Isabel Briggs Myers, Peter B. Myers