Richard povestește:

Aveam un autobuz de jucărie, care alunecase sub frigider și rămăsese blocat acolo. Plângeam și nu îl puteam scoate.

 

Localizarea: Bucătăria casei, un loc familiar. El este singurul personaj.

Expunerea: Își scapă autobuzul de jucărie sub frigider.

Peripeția: Încearcă să îl scoată, dar nu reușește.

Deznodământul (lysis): Nu există. Visul se termină cu el plângând.

Fragment din:

Visele copiilorRichard avea șapte sau opt ani când a avut acest vis. Încă și‑l poate aminti, patruzeci de ani mai târziu, împreună cu sentimentele de frustrare și tristețe produse de dilema din acest vis. Este un vis foarte scurt, care seamănă mult cu povestirile copiilor preșcolari, din capitolul anterior. Și poate aceasta este una dintre chei, pentru a înțelege un nivel de sens al visului: îl aduce pe Richard înapoi la un conflict sau o problemă dintr‑o perioadă anterioară.

Deși acum este mai în vârstă, visul îi amintește de problemele nerezolvate dintr‑o altă etapă a dezvoltării lui. Nu apar alte personaje în vis, ceea ce este oarecum ciudat, deoarece în majoritatea viselor mai apare cel puțin un personaj pe lângă visător. Dacă nu apar alte personaje, putem fi destul de siguri că visul nu are legătură cu relațiile sociale și putem fi mai siguri că este legat de problemele fundamentale ale fiecărei ființe umane.

Richard se confruntă cu această problemă singur, fără să primească ajutor din partea nimănui. În cazul unui vis scurt, este extrem de important să studiem cu atenție puținele detalii care reies din povestire. În visul lui Richard, autobuzul de jucărie este în centrul atenției, deși el nu îl vede niciodată. Un autobuz este un obiect mare, un vehicul cu motor care transportă grupuri de oameni dintr‑un loc într‑altul (de exemplu, un copil de la o școală la alta). Un autobuz de jucărie transformă acest obiect mare într‑unul mic, destul de mic încât să devină obiectul de joacă al unui copil. Ca îi cazul oricărei jucării, autobuzul îi dă lui Richard abilitatea de a interacționa cu ceva mare și puternic din lumea adultă, aducând acest ceva la o dimensiune administrabilă pentru el.

În acest sens, jucăriile sunt instrumente de percepție care îi ajută pe copii să înțeleagă cum funcționează lumea. În visul scurt dar extrem de memorabil al lui Richard, el își pierde autobuzul de jucărie sub frigider. Avem aici alt detaliu distinctiv care merită să fie analizat. În majoritatea bucătăriilor, frigiderele sunt obiecte mari, care ocupă spațiu. Funcția lor este să conserve mâncarea, păstrând‑o rece. Ele pot fi asociate în sens pozitiv cu hrana și păstrarea sau, în sens negativ, cu emoțiile negative și sentimentele ascunse. Experiența lui Richard din acest vis se concentrează pe dimensiunile uriașe ale frigiderului: acesta este prea mare ca să poată fi mutat, iar el nu este destul de puternic ca să îl poată mișca. Autobuzul de jucărie ia dat puterea de a se juca direct cu un obiect mai mare decât el, dar acum frigiderul i‑a luat această jucărie, amintindu‑i lui Richard că este mic și slab din punct de vedere fizic.

Lipsa lysis‑ului sugerează că scenariul visului nu reprezintă o problemă care poate fi „rezolvată“. El subliniază mai degrabă o situație arhetipală cu care trebuie să se confrunte, până la urmă, toți oamenii: în viață există întotdeauna forțe mai mari și mai puternice care ne pot lua lucrurile la care ținem cel mai tare. Poate să pară un mesaj dur, dar este unul adevărat, o mostră de înțelepciune spirituală pe care mulți adulți nu o apreciază niciodată la adevărata valoare. Pentru un copil de vârstă școlară, un astfel de vis aduce o perspectivă echilibrantă, care face ca Eul aflat în creștere să nu își supraestimeze forța și puterea. Un element semnificativ este că Richard a fost crescut în religia romano‑catolică, o tradiție care pune accentul pe virtutea smereniei în fața lui Dumnezeu. Pe măsură ce Richard a crescut, acest vis l‑a însoțit, amintindu‑i de limitele pe care le are ca ființă umană limitată (fizic, psihic, spiritual).