La fel de remarcabilă pentru vasta sa colecție de informații și pentru farmecul neobișnuit al prezentării sale. Puțini oameni de o asemenea erudiție au scris într-un mod atât de captivant”, nota George Sampson, autorul lucrării „Concise Cambridge History of English Literature”, despre „Creanga de aur. Un studiu despre magie și religie” și despre autorul acestei vaste opere, Sir James George Frazer. Una dintre cele mai influente cărți ale secolului XX, așa cum a fost numită de revista Time, „Creanga de aur. Un studiu despre magie și religie”, în curs de apariție la Editura Trei, în colecția Misterele inconștientului colectiv, se anunță un eveniment editorial important al toamnei.

Sir James George Frazer, considerat unul dintre părinții fondatori ai antropologiei moderne, a publicat lucrarea sa într-o primă formă în 1890, iar ulterior într-o ediție care număra douăsprezece volume (în perioada 1906–1915), un statut unic în antropologia și literatura moderne. „Creanga de aur” a fost apoi prescurtată în 1922 de către autor și soția sa, o versiune din care au fost eliminate unele dintre cele mai controversate pasaje, inclusiv speculațiile lui Frazer cu privire la răstignirea lui Hristos, și care nu a fost niciodată revăzută pentru un public modern.

Acum însă, în această nouă ediție într-un singur volum, sunt pentru prima dată restabilite teoriile mai îndrăznețe ale lui Frazer. „Creanga de aur este produsul uneia dintre cele mai periculoase şi mai înfricoşătoare perioade ale istoriei intelectuale umane, cea care a dat naştere propriei noastre epoci. Ediția de față încearcă să restabilească atmosfera epocii, să evidențieze aspectele revoluționare de fin de siècle, când lucrarea a fost concepută şi în spiritul căreia a fost scrisă”, notează profesorul Robert Fraser în introducerea cărții.

Lucrarea antropologului James George Frazer reprezintă un studiu monumental al ritualurilor și practicilor religioase în societățile „primitive” și a fost unul dintre primele texte influente în antropologie. Sir James Frazer a analizat gama largă de obiceiuri culturale, tabuuri și credințe din comunitățile din întreaga lume, concluzionând că există un model observabil în modul în care magia s-a transformat în religie. Această analiză și comparație între magie și religie ia în considerare subiecte la fel de variate precum venerarea copacilor, tabuurile, sacrificiile, miturile lui Adonis și Osiris, Mama Porumbului, transferul răului, țapii ispășitori publici și multe altele. El se bazează pe dovezi din multe societăți diferite – de la babiloniene, africane și evreiești la khazariene, europene și mexicane.

Creanga de aur. Un studiu despre magie și religie” a fost și rămâne o realizare remarcabilă prin amploarea și detaliile sale și s-a dovedit a avea o influență uriașă asupra a numeroase personalități internaționale, printre care se numără Sigmund Freud și C. G. Jung și scriitori și poeți ca D.H. Lawrence, T.S. Eliot, Wyndham Lewis, James Joyce și Robert Graves sau specialistul în mitologie Joseph Campbell ale cărui volume din colecția „Măștile Zeului” – Mitologia primitivă, Mitologia orientală și Mitologia occidentală – sunt, de asemenea, publicate la Editura Trei, alături de cartea Puterea mitului.

James George Frazer (1854–1941) a studiat la University of Glasgow și la Trinity College, Cambridge (disertația sa avea să fie publicată câțiva ani mai târziu sub titlul The Growth of Plato’s Ideal Theory). A făcut apoi Dreptul la Middle Temple, dar nu a practicat niciodată. Pe baza disertației sale despre Platon a fost admis în 1879, ca Alpha Fellowship, în corpul profesoral de la Trinity College, titlu pe care și l-a reînnoit de trei ori: în 1885, 1890 și 1895.

În 1914 a fost numit cavaler, iar în 1921, în onoarea lui, s-a înființat un lectorat public de antropologie socială la universitățile din Cambridge, Oxford, Glasgow și Liverpool.

„Creanga de aur” este cea mai importantă lucrare a sa din domeniul antropologiei culturale, religioase și sociale și urmează a fi disponibilă în curând pe site-ul Editurii Trei și în librării.


Material realizat de Adela Marinescu – Fabrica de PR