Un termen utilizat frecvent atât de practicieni, cât și de cercetători, pentru a descrie performanța profesională, este termenul de competență. La ora actuală, termenul competență este utilizat cu sensul de „atribut observabil care contribuie la realizarea cu succes a activităților“ (Cook, 2009), aflăm din capitolul dedicat evaluării psihologice în context organizațional din volumul colectiv Evaluarea psihologică aplicată. Iar secțiunea citată continuă așa:
În psihologie au fost formulate peste 10 modele de competențe (Kurz & Bartram, 2002). De exemplu, modelul lui Tett, Guterman, Bleier & Murphy (2000) conține 9 dimensiuni generale și 53 de componente. Cele nouă dimensiuni generale sunt: Funcțiile tradiționale, Orientarea către sarcină, Orientarea către oameni, Încrederea, Deschiderea mentală, Controlul emoțional, Comunicarea, Dezvoltarea personală și a celorlalți, Cunoștințe comerciale și profesionale. Cele 53 de dimensiuni au fost derivate pe baza analizelor pe care experții le‑au derulat pentru 147 de comportamente specifice.
Alte modele de competențe, cum ar fi cel formulat de Borman și Bush (1993), urmează o structură cu doar două niveluri, 187 de comportamente grupate în 18 dimensiuni principale.
În scop ilustrativ, vom prezenta unul dintre cele mai influente modele de competențe, modelul celor 8 Factori, formulat de Kurz și Bartram (2002). Acest model conține trei categorii de dimensiuni, 112 componente grupate în 20 de dimensiuni‑competență, acestea fiind la rândul lor grupate în 8 factori sau domenii.
Structura modelului celor 8 factori: Great Eight
Factori | |
Conducere și luarea deciziilor (Nevoie de putere și control) |
Luarea deciziilor și inițierea acțiunilor Conducere și supervizare |
Susținere și colaborare (Agreabilitate) |
Lucrul cu oamenii Aderarea la principii și valori |
Interacțiune și prezentare (Extraversie) |
Interacțiune și relaționare Persuasiune și influențarePrezentarea și comunicarea informațiilor |
Analiză și interpretare (inteligență generală, g) |
Redactare și raportare Aplicarea expertizei și tehnologieiAnaliză și rezolvare de probleme |
Creare și conceptualizare (Deschidere) |
Învățare și cercetare Creare și inovareFormulare de strategii și concepte |
Organizare și executare (Conștiinciozitate) |
Planificare și organizare Urmarea instrucțiunilor și procedurilor Livrarea rezultatelor și îndeplinirea așteptărilor clienților |
Adaptare și coping (Stabilitate emoțională) |
Adaptarea și răspunsul la schimbare Gestionarea presiunilor și eșecurilor |
Antreprenoriat și performanță (Nevoia de realizare) |
Atingerea obiectivelor personale în muncă Gândire antreprenorială și comercială |
Aflați descrierea pe larg a acestor grupe de competențe din Evaluarea psihologică aplicată. Repere teoretice și practice, volum colectiv coordonat de Iulia Ciorbea.
Leave a Reply