AI LIMITE ȘI RIDICI ZIDURI

O limită, după părerea mea, este o reprezentare a relației personale a unui om cu sine însuși și cu lumea, care se referă la codul său moral, așteptările sale sociale, interacțiunea sa socială și comunicarea. Dacă un om are limite, atunci are respect față de sine. Limitele nu înseamnă să‑i controlezi pe ceilalți, ci să te reprezinți pe tine în așa fel încât să inspiri comportamentul celorlalți. Aceste limite se referă la aspecte ale unei persoane care includ emoțiile, sexul, gândurile și comportamentele sale, și pot fi interioare sau exterioare, iar scopul lor este să protejeze și să reprezinte sinele (și, uneori, pe ceilalți), precum și să creeze legături.

Limitele îți permit să te simți în siguranță, fiindcă dacă ai limite știi unde te situezi și știi ce accepți, sau nu, din partea celorlalți; de asemenea, știi și cum vei reacționa la orice încălcare a limitei. Persoana care are limite solide are o anumită încredere care îi face pe ceilalți să se simtă confortabil în preajma sa. E ca și cum ar ști de unde începe și unde se sfârșește; așadar, e mai ușor să‑ți dai seama unde te afli în raport cu ea. De asemenea, când o persoană se protejează cu ajutorul limitelor, evită să devină o victimă, ceea ce este un act de stimă de sine, care facilitează intimitatea datorită cunoașterii reciproce, în timp ce fiecare își asumă răspunderea.

Lipsa limitelor este prezentă atunci când există o inconsecvență, astfel încât regulile și așteptările se schimbă în funcție de dispoziție, personalitate sau circumstanțe. De asemenea, când relațiile sunt prea apropiate, iar identitățile și rolurile sunt estompate, de pildă când oamenii sunt fuzionați afectiv, sau sunt în relații conduse de teama de intimitate și evitare. Aparenta claritate a reacției de tipul „totul sau nimic“ indică lipsa moderației și a limitelor.

Regulile sunt mesaje și orientări explicite care trebuie respectate de obicei pentru a menține o structură socială, siguranță și o comunicare eficientă și plină de respect. Regulile care nu sunt respectate vor avea consecințe care trebuie puse în aplicare. Regulile reprezintă un mesaj exteriorizat care poate să fi evoluat dintr‑o limită. Regulile pur și simplu îți permit să știi ce se așteaptă de la tine, de obicei în ceea ce privește comportamentul, și care vor fi consecințele dacă nu sunt respectate. Astfel, există o siguranță în a ști unde te afli în raport cu reguli constructive pe care poți alege ulterior să le respecți, sau nu, asumându‑ți un risc conștient, prin pură sfidare, prin conformare, sau poate ești de acord cu regula respectivă pentru că are pur și simplu sens. Regulile transparente și rezonabile sunt fundamentale în orice societate civilizată, indiferent că e vorba de nivel macro sau de nivel micro, în cadrul unei familii.

În mod cert, în cazul adolescenților, te poți aștepta ca regulile să‑ți fie încălcate și ca întinderea corzii să facă parte din relația voastră, iar consecințele vor trebui puse în aplicație. Totuși, limitele nu trebuie exploatate sau încălcate, deoarece acest lucru va duce la ofense personale și suferință, deseori greu de reparat. Este important să înțelegi diferența dintre limite și reguli.

Fragment din volumul nou apărut în colecția Psihologie Practică pentru Părinți: Ajută-ți copilul să evite comportamentele autodistructive de Mandy Saligari  

EXEMPLE DE LIMITE

• să vă tratați, reciproc, cu respect;
• să vă ascultați reciproc (fără să vă strâmbați, nici măcar puțin, și fără să vă pregătiți răspunsul!);
• să fiți sincer unul cu celălalt;
• să învățați cum să faceți compromisuri, astfel încât orice soluție să fie mai puțin frecvent neagră sau albă, de câștig sau de pierdere, ci mai colaborativă, luând în considerare nevoile fiecăruia;
• să folosești cuvinte pentru a te reprezenta, și să vă acordați unul altuia timp să vă adunați gândurile și să vă exprimați;
• să nu țipi, să nu ameninți, să nu domini;
• să‑ți ceri scuze, când este cazul, și să iei în considerare scu‑ zele fără a‑l face pe celălalt să se rușineze și fără să căutați puterea;
• să ceri timp, dacă ai nevoie; sau să acorzi timp, dacă ți se cere;
• să fii curios, mai degrabă decât să iei lucrurile personal și să te simți jignit;
• să fii curios cu privire la propriile răspunsuri, în loc să reacționezi fără să reflectezi;
• să‑ți respecți propriul proces afectiv/intelectual și procesul afectiv/intelectual al celuilalt;
• să nu te rănești singur, sau pe oricine altcineva, chiar și ca urmare a felului cum te simți;
• să spui „nu“ când trebuie să o faci; să te protejezi de a deveni, de exemplu, copleșit sau suprasolicitat (așadar, plin de resentimente);
• să recunoști că ești om și să te ierți pentru propriile greșeli și să te angajezi să înveți din ele;
• să te gândești la nevoile și dorințele tale și să te ocupi de ele cu prioritate, astfel încât să fii în poziția de a oferi fără a impune condiții;
• să‑ți îngădui să simți plăcere ca o nevoie naturală, umană;
• să‑ți îngădui să refuzi experiențe nefericite sau care vă aduc prejudicii.

EXEMPLE DE LIMITE PENTRU ADOLESCENŢI

• să nu conducă sub influența alcoolului;
• să nu urce în mașină dacă șoferul e beat;
• să încuie ușa când vine acasă;
• să vină acasă până la ora (X);
• să se dea jos din pat până la ora (X);
• să‑și facă patul în fiecare zi;
• să‑și pună vasele în mașina de spălat vase;
• să‑și ducă hainele murdare la spălat;
• să‑și facă ordine în cameră;
• să nu stea pe telefon la masă;
• să nu fumeze în casă.

ÎNCĂLCĂRILE LIMITELOR INCLUD

• să urli sau să țipi, să‑l ridiculizezi și să‑l faci pe celălalt de rușine, să încerci să‑l controlezi sau să‑l manipulezi, să‑l întrerupi, să‑l învinovățești;
• fizic, includ să te apropii prea mult sau să‑l atingi pe celălalt fără permisiunea sa, iar atingerile includ contactul sexual, să atingi obiectele celuilalt, să citești un jurnal fără permisiunea celuilalt sau să tragi cu urechea la o conversație privată;
• să fumezi în preajma nefumătorilor și să expui pe altcineva la ceva contagios;
• să soliciți practici sexuale nesigure sau să insiști și să te implici într‑un anume act sexual indiferent de rezistența celuilalt.

Fragment din volumul nou apărut în colecția Psihologie Practică pentru Părinți: Ajută-ți copilul să evite comportamentele autodistructive de Mandy Saligari  

***
Mandy Saligary, psihoterapeută specializată în parenting și dependențe, este o cunoscută realizatoare britanică de documentare tv și este cofondatoarea Charter Harley Street, prima clinică privată din Londra pentru tratarea ambulatorie a dependențelor.