Un termen utilizat frecvent atât de practicieni, cât și de cercetători, pentru a descrie performanța profesională, este termenul de competență. La ora actuală, termenul competență este utilizat cu sensul de „atribut observabil care contribuie la realizarea cu succes a activităților“ (Cook, 2009), aflăm din capitolul dedicat evaluării psihologice în context organizațional din volumul colectiv Evaluarea psihologică aplicată. Iar secțiunea citată continuă așa:

Evaluarea psihologica

În psihologie au fost formulate peste 10 modele de competențe (Kurz & Bartram, 2002). De exemplu, modelul lui Tett, Guterman, Bleier & Murphy (2000) conține 9 dimensiuni generale și 53 de componente. Cele nouă dimensiuni generale sunt: Funcțiile tradiționale, Orientarea către sarcină, Orientarea către oameni, Încrederea, Deschiderea mentală, Controlul emoțional, Comunicarea, Dezvoltarea personală și a celorlalți, Cunoștințe comerciale și profesionale. Cele 53 de dimensiuni au fost derivate pe baza analizelor pe care experții le‑au derulat pentru 147 de comportamente specifice.

Alte modele de competențe, cum ar fi cel formulat de Borman și Bush (1993), urmează o structură cu doar două niveluri, 187 de comportamente grupate în 18 dimensiuni principale.

În scop ilustrativ, vom prezenta unul dintre cele mai influente modele de competențe, modelul celor 8 Factori, formulat de Kurz și Bartram (2002). Acest model conține trei categorii de dimensiuni, 112 componente grupate în 20 de dimensiuni‑competență, acestea fiind la rândul lor grupate în 8 factori sau domenii.

Structura modelului celor 8 factori: Great Eight

Factori
Conducere și luarea deciziilor
(Nevoie de putere și control)
Luarea deciziilor și inițierea acțiunilor
Conducere și supervizare
Susținere și colaborare
(Agreabilitate)
Lucrul cu oamenii
Aderarea la principii și valori
Interacțiune și prezentare
(Extraversie)
Interacțiune și relaționare
Persuasiune și influențarePrezentarea și comunicarea informațiilor
Analiză și interpretare
(inteligență generală, g)
Redactare și raportare
Aplicarea expertizei și tehnologieiAnaliză și rezolvare de probleme
Creare și conceptualizare
(Deschidere)
Învățare și cercetare
Creare și inovareFormulare de strategii și concepte
Organizare și executare
(Conștiinciozitate)
Planificare și organizare
Urmarea instrucțiunilor și procedurilor
Livrarea rezultatelor și îndeplinirea așteptărilor clienților
Adaptare și coping
(Stabilitate emoțională)
Adaptarea și răspunsul la schimbare
Gestionarea presiunilor și eșecurilor
Antreprenoriat și performanță
(Nevoia de realizare)
Atingerea obiectivelor personale în muncă
Gândire antreprenorială și comercială

 

Aflați descrierea pe larg a acestor grupe de competențe din Evaluarea psihologică aplicată. Repere teoretice și practice, volum colectiv coordonat de Iulia Ciorbea.