În anul 2000, Eleanor Maguire de la College University din Londra a comparat prin scanări IRM creierii şoferilor de taxi cu aceia ai unui grup de control, alcătuit din bărbaţi de vârste şi de profiluri similare.

In 15 minute psiholog-coperta buna

Şoferii de taxi petrecuseră până la patru ani ca să reţină rutele pe 25.000 de străzi din Londra. Aceasta este numită, colocvial, „Cunoaşterea“. Studiul lui Maguire a arătat că hipocampusul posterior din creierul şoferilor de taxi era semnificativ mai mare decât hipocampusul membrilor grupului de control.

Acest studiu n-a relevat numai importanţa hipocampusului în navigaţie şi în orientarea spaţială, dar şi adaptabilitatea creierului (cel puţin, a hipocampusului) prin folosire regulată, dezvoltându-se ca un muşchi ce se întăreşte prin exerciţii repetate.

Cu cât mai mult timp oamenii lucraseră ca taximetrişti, cu atât mai marcantă era diferenţa. Într-un studiu ulterior, Maguire a descoperit că la taximetriştii pensionaţi, care nu mai foloseau ”Cunoaşterea” şi, prin urmare, nu-şi mai solicitau hipocampusul, mărimea acestuia descrescuse la normal.

Nu e posibil să faci o scanare IRM a creierului unui taximetrist în timp ce conduce, dar Maguire a folosit un joc pe computer care presupunea navigarea prin Londra ca să observe creierul taximetriştilor în acţiune. Ea a descoperit că hipocampusul era cel mai activ la începutul cursei, când taximetristul trebuia să se gândească şi să stabilească o rută.

Studiul lui Maguire a fost important nu doar pentru delimitarea ariei creierului folosite în navigare, dar şi pentru că a demonstrat că, la creşterea stimulilor, creierul se adaptează — o abilitate promiţătoare pentru oamenii care au suferit traumatisme şi au nevoie de reabilitare.

Fragment din volumul de popularizare În 15 minute psiholog