Dacă în școală se poate crea un mediu adecvat educației și sprijinului celor mici, copilul cu sindromul Tourette va înflori, iar încrederea lui în sine se va dezvolta. Problemele legate de educație au, în general, un impact mai puternic asupra prognosticului decât medicamentele și psihoterapia. Dacă problemele legate de educație nu sunt abordate, crește riscul copilului de a fi agresat, de a‑și dezvolta insuficient abilitățile sociale, de a avea rezultate școlare sub potențialul său și o stimă de sine scăzută.
- Există o mare varietate de ticuri pe care copiii le pot manifesta. De aceea, este deosebit de important ca profesorii să fie conștienți nu numai de simptome, ci și de natura ticurilor. Profesorii trebuie să știe mai exact că cel mic are un grad de control foarte redus asupra ticurilor și nu o face intenționat sau „ca să primească atenție“. Este un gând trist, dar realist, acela că în fiecare zi va exista un copil cu ticuri într‑o clasă undeva care va fi mustrat pentru ticurile lui. Nu este neobișnuit să auzim de copii care au primit perioade de detenție sau teme pentru acasă în plus fiindcă profesorul considera că ticurile erau manifestate cu scopul de a‑l enerva.
- Un profesor care posedă informații despre ticuri poate contribui la reducerea stresului copilului în clasă, ignorând ticurile moderate. Acest lucru ar trebui să‑l facă pe copil să se simtă mai confortabil, având ca efect reducerea frecvenței și a intensității ticurilor. Profesorul este modelul copiilor în cadrul clasei, astfel încât, dacă profesorul acceptă ticurile, este probabil ca și elevii săi să procedeze la fel.
- Profesorul ar trebui să știe că stresul poate precipita ticurile. Perioadele de examene sunt deosebit de dificile, la fel ca orice reprezentație orală, ca de exemplu recitarea în fața clasei sau a școlii. Acestea fiind spuse, este dificil să găsim un echilibru cu privire la ceea ce trebuie făcut în legătură cu reprezentațiile în fața publicului. În cazul în care copilul este îngrijorat în privința vorbitului în public din cauza ticurilor sale, nu va fi de ajutor să‑l așezați în centrul atenției. Pe de altă parte, evitarea experiențelor școlare normale ar putea să consolideze fobiile copilului și să‑l facă să simtă că eșuează. Cea mai bună soluție este ca profesorul să discute înainte cu cel mic în particular și să‑l întrebe ce vrea el să facă. Amintiți‑vă că există mulți actori și politicieni cu ticuri care n‑ar fi avut o carieră în actorie sau în politică dacă ar fi fost ținuți în frâu când era vorba de reprezentații publice la școală.
- În funcție de părerea copilului și cea a părinților, este uneori o idee bună ca și ceilalți elevi să afle de ticuri. În cazul în care copilul cu sindromul Tourette este suficient de încrezător, este posibil să se simtă mai puternic dacă va putea oferi o scurtă prezentare în fața clasei despre sindromul Tourette și dacă va descrie cum este să ai această afecțiune. Acest lucru se poate face în cadrul orei de dezvoltare personală, în cadrul celei de cultură generală sau chiar în cadrul orei de științe.
Fragment din Copilul cu ticuri și sindromul Tourette, de Uttom Chowdhuri
Leave a Reply